Boeddha in Auschwitz

Het bijzondere verhaal van 'Zen Peacemaker' Bernie Glassman 
en zijn retraites in Auschwitz.

Op straat leven als dakloze, op retraite in Auschwitz? Heftige ervaringen, maar ook uitgesproken manieren om in contact te komen met je niet-weten. Een interview met Bernie Glassman over zijn onconventionele methode om mensen het boeddhisme te laten voelen.

Wat heeft u in uw jonge jaren geïnspireerd om u met sociaal geëngageerd boeddhisme bezig te gaan houden?

‘Mijn leraar, Taizan Maezumi roshi moedigde altijd aan om te zijn wie je bent en je bezig te houden met de verheldering van de verlichtingservaring. In die beoefening komen vanzelf je authentieke eigenschappen boven drijven. Dus in mijn geval kwam mijn Joodse achtergrond naar voren, evenals het door mijn ouders ingegeven sociale engagement. Het zit als het ware in mijn genen.

Daarnaast had ik in 1976 een heel indringende ervaring waarin ik het lijden van alle wezens voelde. De immense onbevredigde verlangens naar voedsel, liefde, geld en macht. Dat wat wij in het boeddhisme ‘de hongerige geesten’ noemen. Na deze ervaring besloot ik niet alleen les te geven in een zencentrum maar wilde ik ook behulpzaam zijn in verschillende velden van de maatschappij, als ondernemer, als sociaal activist en ook als entertainer.

Lees verder: Bodhitv