.
Open Dag in Utrecht op Zaterdag 4 mei 2024

Kees Voorhoeve is studiecoördinator van de Opleiding Spiritualiteit en Zingeving van de Academie voor Geesteswetenschappen 
en geeft voorlichting over de opleiding. Klik voor meer info

Belichaam je compassie: Interview met Tara Brach

Door Geertje Couwenbergh 

Met klamme handpalmpjes dartel ik al een uur van tevoren om mijn laptop heen. Over enkele ogenblikken sta ik oog in oog -of webcam in webcam- met een van mijn helden: psychologe, meditatieleraar en auteur Tara Brach. Doordat ik al jaren haast wekelijks naar de dharma talks van Tara luister, praat ik over haar zonder achternaam, ken ik de namen van haar honden en weet ik dat haar moeder kortgeleden is overleden. Kort voordat de Skype overgaat besef ik dat ik desondanks nog steeds een vreemdeling ben voor haar - en zij in zekere zin ook voor mij.

Maar lang duurde dat gevoel niet, want toen ik na een half uurtje ophing wist Tara niet alleen aanzienlijk meer over mij (na het gesprek heeft ze stug doorgevraagd naar wat ik deed, waar mijn boeken over gingen en hoe je mijn naam uitspreekt) maar bovenal had ik gevoeld dat deze vrouw the real deal was: iemand die doet wat zegt. Die de kwaliteit van aanwezigheid op kan brengen waar ze het in haar talks zo vaak over heeft. En dat is, in mijn boekje, de echte graadmeter voor een échte, hartcore leraar. Tara rockt, met andere woorden.

14 september aanstaande is ze in Nederland! Bron: BodhiTv