Een spiritualiteit van het leven

~Henry Nouwen

Geestelijk leven is een leven dat zich laat leiden door de Geest van God, de Geest die ook het leven van Jezus bezielde. Hoe kunnen wij geestelijk leven, de Geest voelen en horen en ons erdoor laten leiden? Dat is allesbehalve eenvoudig in een wereld waarin zoveel gebeurt dat onze aandacht vraagt. Is het mogelijk om wat ruimte te scheppen voor God zodat we zijn Geest kunnen horen, voelen, ervaren en erop kunnen reageren? Is er ruimte in ons leven voorhanden waar de Geest van God ons kan bereiken? 


Ons leven zit vol met verplichtingen, activiteiten en ontmoetingen. Wij willen honderd procent actief zijn omdat wij denken dat een drukke agenda ons leven belangrijk maakt. Wanneer wij niet druk zijn, blijven wij toch gepreoccupeerd, bekommerd om dingen die nog niet (of al wel) af zijn. Wij vullen onze innerlijke ruimte met zorgen over dingen die zouden kunnen gebeuren en met schuldgevoel over dingen die al gebeurd zijn. Onder onze zorgen en ons schuldgevoel ligt een diepe angst voor leegte. Leegte willen we altijd vullen: met iets verrassends, met iets dat echt nieuw lijkt, ergens heen gaan waar we eigenlijk toch niet naartoe willen. Precies hier wordt het aanleren van geestelijke discipline belangrijk. 

Leerling zijn en leren horen bij elkaar – dat heeft mij altijd gefascineerd. Als wij er eenmaal voor gekozen hebben om leerling te worden van Jezus, dan is de volgende vraag: ‘Wat moet ik aanleren, zodat mij dat helpt om trouw te blijven aan die keuze?’ Als wij leerlingen van Jezus willen zijn, moeten
wij een zekere discipline in ons leven aanleren.

Met discipline bedoel ik niet kennis en controle. Als ik de wetenschappelijke discipline van de psychologie of de economie beheers, heb ik een zekere mate van kennis. Als ik mijn kinderen discipline bijbreng, wil ik hen een beetje onder controle houden. Maar in het geestelijk leven betekent het woord discipline dat wij wat ruimte willen maken zodat God iets teweeg kan brengen. 

Discipline houdt in dat wij proberen te voorkomen dat alle ruimte in ons leven dichtslibt. Discipline betekent daar dat er ruimte is om niét bezig te zijn en al helemaal niet om ons zorgen te maken. In het geestelijk leven leren wij een ruimte te scheppen waarin iets kan gebeuren dat wij niet gepland of voorzien hebben. Discipline helpt ons om de Geest te volgen waarheen die ons roept, naar nieuwe ruimtes, nieuwe mensen en nieuwe vormen van dienstbetoon.