Lucia Rijker, Bokser en Boeddhist

Vriendschappen, familie, boosheid, obstakels, roem en liefde. Al deze thema’s komen aan bod in het boek Bokser en boeddhist, geschreven door een van de meest succesvolle vrouwelijke boksers ter wereld: Lucia Rijker en filmmaker George Schouten. 

Sanne Wurzer sprak de mediterende bokser over nog een thema: geluk.

Ik moest er even flink achteraan mailen, maar, zoals Lucia zelf ook al zei: ‘de aanhouder wint’. Zo kwam het dat ik met Lucia Rijker aan de lijn hing, om haar te interviewen over geluk. Ik besloot om maar gelijk met de deur in huis te vallen:
‘Wat betekent geluk voor jou?’

Acht winden 

Het blijft even stil aan de andere kant van de lijn. Het is bijna hoorbaar dat Lucia diep nadenkt. Dan antwoordt ze vastberaden: ‘Dat ik lekker in mijn lijf zit. Gelukkig zijn is voor mij heel fysiek. En als ik lekker in mijn lijf zit, dan kan ik alles aan. Dan ben ik onbuigzaam in wat de boeddhisten de acht wereldse winden noemen.’ Dat zijn: voorspoed & verval, genot & lijden, eer & schande en lof & kritiek (red.)

De mens laat zich vaak leiden door gehechtheid aan voorspoed, eer, lof en genot, of juist door zijn afkeer van verval, schande, kritiek en lijden.


Als ik lekker in mijn vel zit, dan begrijp ik het leven. Ik kan dan de moeilijke dingen die gebeuren ook beter een plek geven. Bijvoorbeeld: iemand nagelt me aan de schandpaal. Roept dingen over mij die niet waar zijn. Als ik me goed voel, laat ik me daar niet door van de wijs brengen; ik ken zelf de waarheid en weet wie ik ben. Wat anderen ook zeggen. Maar het blijft altijd een uitdaging om in die acht winden overeind te blijven. Twee van de winden die ik zelf lastig vind, zijn lof en kritiek. In mijn bokscarrière was het een uitdaging om niet arrogant of trots te worden door alle lof die ik kreeg. Maar ook als iemand juist kritisch is over mijn prestaties vind ik dat weleens moeilijk. Wat ik dan doe is me de vraag stellen of het een wijs iemand is die de kritiek uit. Moet ik er waarde aan hechten? Of is het gewoon iemand die graag kritiek stort over alles wat hij tegenkomt? Dat helpt me de kritiek te relativeren. Andere momenten waarop ik geluk ervaar, is als ik de stilte in mezelf ervaar. Momenten van meditatie.

Lees verder