Caduceus [2]

Evenwicht vormt het centrale uitgangspunt van het symbool van de Caduceus. Maar hoe moeilijk is het om in dit evenwicht aanwezig te zijn. De twee slangen zijn vol van kracht. De neiging is aanwezig dat een van de slangen gaat overheersen.

De slang van eenheid kan ons laten versmelten en oplossen, zodat we onze individualiteit verliezen en helemaal opgaan in het Ene.
De slang van differentiatie kan ons meezuigen in verdere kristallisatie en vastzetten in de materie. Dit staat symbool voor de zondeval. Adam had de taak om in het paradijs, symbool voor evenwicht, als een middelaar op te treden. Als een Magiër kreeg Adam de opdracht steeds los te laten, de inspiratie te laten stromen en als een instrument voor de Heilige de schepping te vervolmaken.

Maar Adam werd verleid door de slang van de differentiatie. Adam at van de verboden vrucht, maakte de verkeerde keuze, was niet meer gericht op het midden en viel een niveau naar beneden waar duisternis en kwaad dominante factoren zijn. De visie van dualiteit gesymboliseerd door de Boom van Goed en Kwaad heeft Adam verblind. Het evenwicht werd verbroken en de mens leefde vervolgens in een bewustzijnsvernauwing, afgekeerd van de Heilige inspiratie.

Dit is ons vertrekpunt. Hoe kunnen we het evenwicht herstellen? Hoe kunnen we de twee slangen leren beheersen?

Hermes Trismegistus met de Zon en de Maan

Christus of Hermes-Thoth is de weg, waarop Hij ons bevrijdt uit de slavernij van gehechtheid, het beklemmende gevoel van doodsangst. We hebben de neiging zo stevig vast te houden en zijn bang om los te laten omdat we het idee hebben dat we ons leven zullen verliezen. Christus of Hermes-Thoth neemt de angst niet weg omdat deze angst nu eenmaal deel uit maakt van de kwetsbaarheid van de mens. Christus of Hermes-Thoth kan ons wel bevrijden uit de dodelijke greep van duisternis en gehechtheid.

Dit loslatingsproces vraagt echter om een schok en een moment van bewustwording. Meestal doen we alles vanuit eigen belang, dat is de kracht van de zondeval, op zoek naar zelfrechtvaardiging en zelfverheerlijking. Als deze psychische energie negatief blijft zal het ons verder vergiftigingen. Ons huis blijft open voor ongewenste figuren die alles wegroven.

De slang heeft een tong met twee uiteinden en twee tanden. De twee uiteinden staan voor eigenliefde en passie voor de wereld. De twee tanden staan voor oordelen en de ander de schuld geven. De slang heeft ons gebeten en we zijn in de ban gebracht van een egocentrische levenshouding.

Als we wakker geschud worden en zien hoe we in afwezigheid leven, hoe kunnen we dan voorbij gaan aan deze verkeerde gerichtheid?

De sleutel hiervoor is de oefening van Ruimte zijn. Alles wat op ons innerlijk toneel verschijnt, mag er zijn, zonder er in meer te gaan. Het is radicaal ruimte zijn zonder meegezogen te worden. Radicaal niet reageren op wat er verschijnt en radicaal loslaten van het vasthouden. Door deze oefening kunnen we meer en meer uit de ban van de gehechtheid komen. Maar om uiteindelijk het evenwicht te herstellen, dat kunnen we niet alleen. We kunnen de voorwaarde scheppen om ruimte te zijn en maar tegelijkertijd vraagt het om overgave aan de Heilige. Dwars door alles heen Christus of Hermes-Thoth volgen. Het is een actieve houding om de juiste keuze te maken, de juiste keuze om niet te doen, te rusten in het moment en onbevangen aanwezig te zijn. Niet meegesleurd en in bezit genomen door ikken. Tegelijkertijd is het een ontvankelijk houding om de kracht van Christus of Hermes-Thoth toe te laten zodat we in evenwicht aanwezig worden gesteld.

Deze weg van actieve ontvankelijkheid vraagt een grote waakzaamheid en tegelijkertijd een ontspannen houding. Het is de kunst het leven te ervaren zoals het is. Alleen registeren, zonder commentaar, zonder oordeel. Werkelijk niets doen, alleen ‘Ruimte zijn’. In die ruimte gebeurt van alles. Het is interessant te kijken wat er dan gebeurt. Wat komt er binnen? Wat zeggen al die verschillende ikken op ons innerlijke toneel? Wat doen ze met ons?

We beseffen dat we toch weer steeds meegesleurd worden en in bezit worden genomen. Het is belangrijk om deze afwezige situatie te herkennen en te beseffen dat er iets mis is met onze houding. Beseffen dat we in een bewustzijnsvernauwing leven en erkennen dat we steeds meegesleurd wordt.

Maar we zijn niet deze ikken. We zijn niet onze gedachten, gevoelens, wilsimpulsen en innerlijke beelden. Het voelt wel als een ik maar we zijn het niet. We kunnen de onware ikken loslaten en uit het negatieve spel van deze ikken stappen. We laten vervolgens het Licht er op schijnen. We nemen steeds onze verantwoordelijkheid en maken een bewuste keuze om ‘Ruimte te zijn’.

In deze ruimte kunnen we het nieuwe Leven toelaten. Christus of Hermes-Thoth,  de eeuwige Zon, verschijnt in het hart. We maken plaats. We zijn open voor de Inspiratie van Jezus Christus of Hermes-Thoth, onze Leraar, Trooster, Genezer en Verlosser.

We richten onze aandacht op de Hemel. We vragen om hulp en kracht. We denken, voelen en ervaren vanuit de Openbaring. We denken, voelen en ervaren vanuit Liefde, Wijsheid en Inspiratie. We zijn een Caduceus geworden. In het midden staan we rechtop. Beide slangen zijn in evenwicht gebracht.


Boven onze kruin schijnt het eeuwige licht. De vleugels verschijnen. We stijgen op. We zijn in vrijheid verbonden met de Heilige. We laat gaan en we laten God!

~Kees Voorhoeve