Niet op eigen kracht

Ik raak steeds uit balans
Onrustig iets willen
Op zoek naar bevrediging
Er is ontevredenheid

Vergeef mij dat ik verblind raak
Verlos mij van mijn niet goed gericht zijn

Ziet gij dus, o ziel, uw verlangen verduisterd,
uw wil belemmerd en onbevredigd en
uw vermogens ongeschikt gemaakt voor iedere innerlijke handeling,
wees daarover dan niet bedroefd.
Beschouw dit veeleer als een groot goed,
want God is bezig u van uzelf te verlossen,

door de zaak uit handen te nemen.
[Johannes van het Kruis. De Donkere Nacht van de Ziel]

Offer alles
In het sacrale vuur

Laat los
Laat gaan
Ik ben dat niet

Want hoe ijverig u zich ook inspant,
u zult nooit in staat zijn iets zo foutloos,
volmaakt en veilig te doen –
door de onzuiverheid en traagheid van uw vermogens,
als wanneer God u bij de hand neemt en
u door het donker leidt als een blinde,
langs een weg en naar een doel dat u niet kent en
die u nooit zou kunnen volgen
met de gebruikmaking van uw eigen ogen en voeten,
hoe sterk u ook bent.

[Johannes van het Kruis. De Donkere Nacht van de Ziel]

Niets meer weten
Geen richting
In de duisternis

Radicaal afhankelijk
Niet meer zelf doen
Helemaal stil
Bewuste overgave

~Kees Voorhoeve